Tradycyjne metody skupiają się na świadomym zapamiętywaniu
zasad gramatycznych. Musisz się ich nauczyć i wytłumaczyć ich działanie na
teście. Uczniowie, którzy lubią się dużo uczyć nie mają z tym problemów i
bardzo dobrze radzą sobie na lekcjach. Można powiedzieć, że język jest wykładany w szkole niczym
matematyka. Pokazane są zasady, których trzeba się nauczyć, a potem w sposób
logiczny i świadomy je zastosować. To jest właśnie problem. W szkołach język jest wykładany jak
matematyka, z tą różnicą, że zamiast cyfr mamy litery. Jednak podczas nauki języka używane są inne funkcje mózgu, a
cały proces musi przebiegać w zupełnie inny sposób.
Zastanówmy się teraz jak mówimy w swoim języku ojczystym.
Kiedy wpada nam do głowy myśl, po prostu otwieramy usta i mówimy. Gdy słuchamy
kogoś, nie rozkładamy tego na czynniki pierwsze – znaczenie przychodzi totalnie
nieświadomie.
Rozważmy teraz zasady gramatyczne wymagane by wyrazić
następującą myśl w języku angielskim:
-osoba (płci męskiej), ma czytać (teraz), książkę (czarną)
Dana osoba jest podmiotem, a podmiot w języku angielskim
występuje na początku zdania. Zaczynamy więc od:
HE
Nieźle! W języku angielskim po podmiocie występuje
czasownik, czyli wstawiamy ‘to read’. Musimy jednak usunąć przedrostek ‘to’ i
dodać odpowiednią końcówkę (‘s’) do czasownika, czyli:
HE READS
Teraz czas na dopełnienie. Jest nim wyraz ‘book’. Trzeba
pamiętać, że w języku angielskim przymiotnik (black) występuje przed
rzeczownikiem! Otrzymujemy więc zdanie:
HE READS BLACK BOOK.
Hm... Coś tu jest nie tak.
Czynność dzieje się w tej chwili, więc musimy użyć innego
czasu – present continuous. Budowa czasu wygląda następująco: czasownik ‘be’ +
imiesłów czynny. Trzecia osoba liczby pojedynczej od ‘be’ to ‘is’ a imiesłów
czynny od ‘to read’ brzmi ‘reading’:
HE IS
READING BLACK BOOK.
Gotowe!
Czyżby? Chyba jest niepoprawnie... Chwileczkę, sprawdzę to w
książce z gramatyką.
Okazuje się, że muszę użyć przedimka! Niech będzie tak:
HE IS
READING A BLACK BOOK.
Teraz
możemy mówić :)
Czy mówiąc po polsku myślisz w ten sposób? Nie! Nie ma na to
czasu w trakcie mówienia, czytania, czy słuchania. Dlaczego więc uczyć się
takich zasad próbując mówić po angielsku (lub w innym języku)?
Jest to koniec części pierwszej tego artykułu.
W kolejnej części
napiszę m.in. jak efektywnie uczyć się języka, jak wykorzystywać
potencjał swojego mózgu oraz co jest ważne podczas procesu nauki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz